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조현아 - 6기
hellohyuna@gmail.com

조현아의 작업은 글쓰기, 퍼포먼스, 영상/사운드 설치, 사진 등을 통해 다양한 삶의 형태 속에서 현존하는 미묘한 ‘주름들’에 주목하며, 자신의 개인적 경험을 바탕으로 동시대적 시/공간 속에서 부유하는 주체들과 그 흔적들을 탐구한다.

조현아는 ‘선형이 기형이 되는 파열의 지점’, ‘이들이 제시하는 아름다움의 징후’, 그리고 ‘인간으로서 처한 상황과 현실의 모호성’에 관심을 갖고 언어, 시간, 기억, 역사, 공간에서 파생되는 불확실한 지점들과 이들의 미결정적인 상태에 관해 이야기해오고 있다.

조현아는 "누군가의 목소리가요, 듣고 싶어집니다. 라디오만이 제 친구입니다" (아트선재센터, 2017) "누군가의 목소리가요, 듣고 싶어집니다" (케이크 갤러리, 2016), Effaced (프로젝트 스페이스 사루비아다방, 2014), Defaced (인사미술공간, 2014), 지워진 글_Erased Text (창동창작스튜디오_국립현대미술관, 문래예술공장, 2014), Once is not enough (시청각, 2014), The Only Time Is Now (창동창작스튜디오, 2014), In the Golden Red Light (신한갤러리, 2013), 이상뒤샹 (한국현대문학관, 2013), 픽션워크_온 더 스팟 프로그램 (국립현대미술관_과천, 2012)등의 프로젝트와 전시에 참여했다.

2012년에는 첫번째 아티스트북 “Des Grands Sphinx”를 출간하였고 2013년에는“Art Cities of the Future 21st Century Avant-Gardes”(Phaidon, London/New York, 2013) “서울”섹션에 “Des Grands Sphinx”를 포함한 그의 작업들이 소개되었다. 2014년 상반기 창동레지던시 프로젝트 입주작가 (국립현대미술관, 2014), 금천예술공장 (서울문화재단, 2012-13), 난지미술창작스튜디오 (서울시립미술관, 2011-12) 등지의 레지던시에 참여하였다.

학력
2007 MA (Fine Art, Photography), 왕립예술학교(Royal College of Art), 런던
2003 MA Distinction (Fine Art Media), 슬레이드 스쿨 오브 파인아트 (Slade School of Fine Art, UCL), 런던
2001 MA (History of Art and Archaeology), 소아스 (School of Oriental and African Studies, University of London), 런던

개인전
2017 누군가의 목소리가요, 듣고 싶어집니다. 라디오만이 제 친구입니다, 아트선재센터, 서울
2016 누군가의 목소리가요, 듣고 싶어집니다, 케이크 갤러리, 서울
2014 Effaced, 프로젝트스페이스 사루비아다방, 서울
2013 In the Golden Red Light, 신한갤러리, 서울
2007 Collecting Inbetween Spaces, Asia House, 런던

단체전
2015-16 아르코미술관 미디어-프로젝트 아카이브 리뷰, 아르코미술관
2015 RCA Secret 프로젝트, 아랍에미리트 아트 두바이, 런던 왕립예술학교
2015 페이퍼백 롸이터, 페이퍼백 아티스트, 테이크아웃드로잉 이태원, 해방촌 치읓
2014 원쓰 이스 낫 이너프(Once is not enough), 시청각, 서울
2014 디 온리 타임 이즈 나우(The Only Time Is Now), 창동창작스튜디오, 서울
2013 이상뒤샹, 한국현대문학관, 서울
2012 픽션워크_On the Spot 프로그램, 국립현대미술관_과천
2012 부비다, 난지갤러리, 난지미술창작스튜디오, 서울
2011 6th Intro, 난지갤러리, 난지미술창작스튜디오, 서울
2010 영혼은 낙타의 속도로 간다, IAMART 갤러리, 서울
2009 아트인생프로젝트 2, 예술의 전당, 의정부
2007 The Man Group Photography Award, 왕립예술학교, 런던

다원예술 프로젝트
2015 “SCALAR 83312”(협업 프로젝트, 참여자: 조현아, 크리스티앙 로흐), 문래예술공장 박스씨어터, 서울
2014 “Defaced”(협업 프로젝트, 참여자: 조현아, 홍철기), 인사미술공간, 서울
2014 “지워진 글(Erased Text)”(협업프로젝트, 참여자: 조현아,김해주, 류한길,
장현준), 문래예술공장 박스씨어터, 서울

카탈로그/출판물
2017 누군가의 목소리가요, 듣고 싶어집니다, 미디어버스, 서울
2015 SCALAR 83312 (조현아의 세 번째책), 스노우맨북스, 서울
2015 Effaced (조현아의 두 번째 책), 스노우맨북스, 서울
2014 지워진 글(Erased Text), 서울 (참여자: 조현아, 김해주, 류한길, 장현준)
2013 Art Cities of the Future 21st Century Avant-Gardes, 파이돈 프레스, 런던/뉴욕
2013 이상뒤샹, 한국현대문학관, 서울
2013 In the Golden Red Light, 신한갤러리, 서울
2012 Des Grands Sphinx(조현아의 첫 번째책), 타입페이지, 서울
2010 워킹매거진, 이슈 7, 봄호 <우주>
2007 Reference Book, 왕립예술학교, 런던

선정
2017 다원예술분야 선정, 서울문화재단
2016 시각예술 도록/자료집 번역지원선정,예술경영지원센터
2016 다원예술분야 선정, 서울문화재단
2015 아르코미술관 아카이브 아르코미디어 작품 선정
2015 시각예술 도록/자료집 번역지원선정,예술경영지원센터
2015 다원예술분야 선정, 서울문화재단
2014 다원예술분야 선정, 한국문화예술위원회
2014 2014년 상반기 창동레지던시 프로젝트팀 선정, 국립현대미술관, 서울

평론/아티클/인터뷰
2017 리뷰 '청취자를 위한 고독극장', 미술세계 7월호
2017 '누군가의 목소리', DAZED Magazine
2017 'Annual Archive' Korean Artists Today 100+17, 아트인컬쳐, 1월
2016 ‘새로운 내러티브를 가진 ’움짤’, 아르코미술관 ‘아카이브 리뷰’전, 사이언스 타임즈, 1월
2014 ‘조현아/홍철기 , 빛과 어둠으로 짜인 텍스트’
2014 ‘지우고 지워내기”, 경향아티클 9월호
2014 ‘Mr Sam의 한국미술탐방기’, 아트인컬쳐 10월호
2014 ‘옛 작업 다시 불러 모으니 예스럽지 않고 신선하네’, 동아일보 8월
2013 ‘조현아, 심승욱: 가벼움과 무거움에 관하여’, 아트인컬쳐 11월호
2013 ‘비-평행의 측정’, In the Golden Red Light, 신한갤러리
2013 ‘붙잡을 수 없는 삶의 헐벗음’, 경향아티클 9월호
2013 ‘조현아 작품론’, 2012-2013 금천예술공장
2012 ‘위기의 물건들은 어떻게 포장되는가’, 경향아티클 8월호
2011 ‘RCA Secret 2011 -DeTnk Picks’, 런던
2009 ‘인터뷰: 현아’, 노말타입
2008 ‘Hyun A Cho, Graduate Directory 2008’, Wallpaper Magazine, 런던
2007 ‘Hyun A Cho: Photography’, 아시아하우스, 런던

기타
2015 페이퍼백 롸이터, 페이퍼백 아티스트 전시 기획, 테이크아웃드로잉 이태원, 해방촌 치읓
2015 MxA Artists 프로젝트 기획 진행, 테이크아웃드로잉 이태원
2014 빛+예술 프로젝트 워크숍 참여, 한국문화예술위원회
2014 국제 사운드아트 창작워크숍 문래공진 IV 참여, 문래예술공장, 서울
2014 블랙 쉽 렉쳐(Black Sheep lecture) #55 강연, 패닉블로썸, 서울
2013 “이야기합시다”아티스트인스쿨 프로그램 (기획, 진행), 금천예술공장, 서울
2008 Hyun A Cho: Graduate Directory 2008, Wallpaper Magazine, 런던
2007 The Man Group Photography Prize, 파이널리스트, 런던
2007 Shots Young Photographers Photography Competition, 파이널리스트, 런던
2006 Bloomberg New Contemporaries 2006, 쇼트리스트, 런던
2006 The Gallery Education Training Course 2006 수료, 테이트 모던, 테이트 브리튼

레지던시
2014 상반기 창동레지던시 프로젝트 입주작가, 국립현대미술관
2012-13 금천예술공장, 서울문화재단
2011-12 난지미술창작스튜디오, 서울시립미술관

콜렉션
아르코미디어_아르코아카이브, 아르코미술관

첨부파일

I would like to h/ear someone's voice. The radio is my only friend.

video and multi-track sound installation

dimensions variable

2017 년

Hyun A Cho's solo exhibition at Art Sonje Center in Seoul (2017. 04. 26 - 2017. 05. 21)

첨부파일

I would like to h/ear someone's voice. The radio is my only friend.

video and multi-track sound installation

dimensions variable

2017년

Hyun A Cho's solo exhibition at Art Sonje Center in Seoul (2017. 04. 26 - 2017. 05. 21)

첨부파일

I would like to h/ear someone's voice. The radio is my only friend.

videos, slide projections and multi-track sound installation

dimensions variable

2017년

Hyun A Cho's solo exhibition at Art Sonje Center in Seoul (2017. 04. 26 - 2017. 05. 21)

첨부파일

I would like to h/ear someone's voice. The radio is my only friend.

video and multi-track sound installation

dimensions variable

2017년

Hyun A Cho's solo exhibition at Art Sonje Center in Seoul (2017. 04. 26 - 05.21)

첨부파일

Ten Voices Ten Times

multi-tracks sound installation

dimensions variable

2016년

Cho met and heard about the lives of five Koreans of different ages, different gender and from different walks of life, who are in the presence of impending death or thinking about death or willing to share their experience and thoughts. Their stories were erased, re-written and reorganized into five Korean texts by the artist. The Korean text was transcribed phonetically so the Japanese participants could read the Korean text out loud in Korean. And stories of the five Japanese participants living socially isolated lives were recorded in the form of sound and text. These texts were translated into Korean and recited by the five Koreans. Lastly, these voices were resonated to a certain frequency so that they could be heard through a radio installed in the exhibition space. In this process, the artist calls herself as ‘inter-mediator’. Cho places herself in the intermediary realm of an artist, weaver, listener and speaker who acts as an ear and a mouth.

첨부파일

The Song of Fine Gravel & The Pissing Match

video & sound installation

dimensions variable

2016년

The Song of Fine Gravel, 14 ’55’’, black and color, sound, 2016 The Pissing Match, 14 ’55’, black, 2016 Images from two projectors sweep through the exhibition walls with velocity and direction of their own. These two pieces of video works, which at times cross each other and then drift apart, represent the artist herself as an ‘inter-mediator’ who listens to the stories of five persons in Korea and Japan respectively for this project and then conveys the stories back to one another.

첨부파일

The Song for O & 60 seconds-waves, I, II

sound installation & print on paper

dimensions variable, 88x119cm (each)

2016, 2014년

The Song for O, object and sound installation, 2016 One of the interviewees that Cho had interviewed in Korea said he came from Yanbian in North Korea. When she heard that he would probably not be able to go back to his hometown before he died, a part of a song came to Cho’s mind and she decided to sing a song for him. It was a North Korean song called, “Doves, Fly High” that she overheard while she was listening to a radio program from BBC a few years ago. 60 seconds-waves, I, II, 88x119cm, 2014 This work was made by taking photos of a river 60 times at an interval of a second and printing the 60 images one by one to a single sheet of paper. In other words, filmed images of a river for the duration of one minute were fragmented and displayed in sequence. This is a metaphoric manifestation of the artist’s attitude toward ‘sound’. To the artist, sound is a medium that most appropriately represents ‘temporality’.

첨부파일

O_manual utterance

single channel video, 4 channels sound installation

dimensions variable

2015-2016년

The work O_manual utterance, based on the short story “The Six Os” from the artist’s first book Des Grands Sphinx, roots from the artist’s long-held interest on the ideas of the ‘act of erasing’ and ‘the erased’. For this work, Cho erased all the text and images in the story except the alphabet ‘O’, and wrote new narratives using words that begin with the letter ‘O’. The ringing bells and the female sign language interpreter’s interpretation of the 147 poems beginning with the alphabet ‘O’ propose another language as well as a motif for the sound scape in the video. (Arko Achive Media Project, Arko Art Center, 2016)

첨부파일

SCALAR 83312

video, sound and object installation

dimensions variable

2300x1100x600cm년

Wooden structures, video & sound installation,2300x1100x600cm Media: black plastic garbage bags, wooden pallets, floorboards, sponges, bubble wraps, cable ties, wires, tapes, ropes, and felts Video 1: black and white, two-channel audio (7’ 29”)/ Video 2: color, two-channel audio (6’ 24”)/ Video 3: color animation, two-channel audio (18’ 50’’), two-channel audio (375”), MP3 radio, lamps

첨부파일

O_defective utterance

video & sound installation

dimensions variable

2014년

For my video O_defective utterance, I asked a young woman to pronounce each word, 147 names of the O’s from my list and then erased her voice. I also separately recorded her voice whispering the names of each O and played the recording as a part of the sound installation at the Project Space SARUBIA, Seoul, Korea. O utilizes the remnant letter O issued from all of the erased texts and imagery of Des Grands Sphinx, written and published by myself, as its starting point. The ghosts of O exist as ‘omnipresent’ and, at the same time, as ‘anonymous’ beings. This installation also incorporates the movements of a shaking bell, its sounds, the space and its resonance. Lots of ambiguities, conflicts and paradoxes reveal though this process. They are one at the same time, they are also here to kill each other.

첨부파일

O_Ordure (To whom it may not exist)

A4 documents

2015년

(Composed by Hyun A Cho)

첨부파일

O_Orale

projected image

dimensions variable

2012년

Y

첨부파일

Effaced (Solo Exhibition)

video, sound and object installation

dimensions variable

2014년

<< Effaced (2014. 08. 22 - 09. 21)>>, solo exhibition O_manual utterance, single channel video with sound installation, B&W, 51’ 46” Supported by Arts Council Korea and Project Space SARUBIA_Seoul, Korea

첨부파일

O_manual utterance

single channel video with sound installation

dimensions variable

2014년

<< Effaced (2014. 08. 22 - 09. 21)>>, solo exhibition O_manual utterance, single channel video with sound installation, B&W, 51’ 46” Supported by Arts Council Korea and Project Space SARUBIA_Seoul, Korea

첨부파일

O_manual utterance

single channel video with sound installation

dimensions variable

2014년

Y

첨부파일

Series of False as Water

digital print

23x31cm

2012년

Y