입주자 소개

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프로필이미지

홍유영 - 11기
euyounghong@naver.com

www.euyounghong.com

학 력

2008-2013 골드스미스 대학, 런던 대학, 미술학 박사, 런던 (pass without correction)
(지도교수: Dr Andrea Phillips, Phillip Lai)
2000-2002 아이오와 대학교, 석사 졸업, 조소전공, 아이오와 (지도교수: Thomas R. Aprile )
1996 스탠포드 대학교, 미술대학, 여름학기 프로그램, 캘리포니아
1994-1998 이화여자대학교, 학사 졸업, 조소전공, 서울


수 상

2016 Young Korean Artists, CICA 미술관, 경기
2014 MAC International Shortlist, The Metropolitan Arts Centre (MAC), 벨파스트
2011 경기문화재단, 우수예술프로젝트 선정, 경기
2007 The Pollock - Krasner Foundation, Grant for Visual Artist, 뉴욕
2006 Second Prize, Premio Fondazione Arnaldo Pomodoro - International Competition for Young Sculptors, Fondazione Arnaldo Pomodoro, 밀라노
파라다이스 문화재단, 창작지원 선정, 서울
송은미술대전, 송은문화재단, 서울
2001-2002 Paula Patton Graham Scholarship, University of Iowa, 아이오와


입주작가 래지던시

2017 서울시립미술관, 난지창작스튜디오, 서울
2016 The New York Art Residency and Studio (NARS) Foundation, 뉴욕
2010 영은미술관, 경안창작스튜디오, 경기
2009 국립현대미술관, 창동 스튜디오, 서울
2007 International Studio & Curatorial Program (ISCP), 뉴욕,
Sponsored by The Pollock - Krasner Foundation, 뉴욕


소 장

국립현대미술관, 과천
세방빌딩, 서울
계성초등학교, 서울
영은미술관, 경기
Fondazione Arnaldo Pomodoro, 밀라노
University of Iowa Thesis Archives, 아이오와
International Studio & Curatorial Program (ISCP), 뉴욕
The David Roberts Collection, 런던


출판

2016 Euyoung Hong, The Spatial Politics of the Sculptural: Art, Capitalism and the Urban Space, Rowman & Littlefield International, 런던


개인전

2016 Constructed Landscape, NARS Foundation, 뉴욕
Constructed Landscape, CICA 미술관, 경기
2011 Fragmented Space, 영은미술관, 경기
2007 Fragments, International Studio & Curatorial Program (ISCP), 뉴욕
2006 Fragments, 갤러리 현대 - 윈도우 갤러리, 서울
2004 The Wall, 갤러리 인, 서울
2002 Island, Eve Drewelowe Gallery, University of Iowa, 아이오와


프로젝트

2016 A Space Made by Thirty Water Containers, CICA 미술관, 경기
2015 House Clearance, In collaboration with Hugh Muholland (Curator, MAC) and Welcome Organisation, Metropolitan Arts Centre (MAC), 벨파스트
CHAGO Presentation, 사무소 주관, 아트선재센터, 서울
2013 Flower Pot Project, 베리데일 스튜디오, 골드스미스대학, 런던
2012 House Project: Settling into the Vulnerable, 금호동 2가 200번지, 서울
2010 영은 스페이스 프로젝트: Fragmented Space, 영은미술관, 경기
2009 창동공공미술프로젝트, 창동, 서울 - 창동스튜디오 주관


단체전

2016 19782015, 이영미술관, 경기
이화 130주년 기념전 Artfesta Ewha, 이화여자대학교, 서울
Indigeneity, The Human Rights Research Centre, The University of Ottawa, 오타와
Open Studio, NARS Foundation, 뉴욕
Source Material, Incube Gallery, 뉴욕
2015 Following Traces, 영은미술관, 경기
2014 MAC International, Metropolitan Arts Centre, 벨파스트
The Manual: Parts and Labour, Co-curated by John Chilver and Brighid Lowe, 오산시립미술관, 오산
The Gallery Project, 아나토미 미술관, 킹스컬리지, 런던
1호전, 이화아트갤러리, 이화여자대학교, 서울
2012 코리안 아이: 에너지와 물질, 사치갤러리, 런던 - 사치갤러리 주관
Penumbra, Bermondsey Project Space, 런던
2011 생활의 목적, 포항미술관, 포항
2010 영은 10주년 기념전: 그곳을 기억하다, 영은미술관, 경기
2009 조각적인 것에 대한 저항, 서울시립미술관, 서울
경계, 광주시립미술관, 광주
The Five Spaces, 창동스튜디오 갤러리 - 국립현대미술관, 서울
Fragmented Space, 창동스튜디오 204호, 서울
2009 오픈스튜디오: CUE, 창동스튜디오, 서울
2007 현대미술교류전 - 국립현대미술관 주관, 대청호미술관, 청원
인천국제여성비엔날레 : Sensitivity - Pink, Cyborg, Imperfect Structure, 인천종합미술회관, 인천
2006 부산비엔날레, SK Pavilion, 부산
Premio Fondazione Arnaldo Pomodoro - International Competition for Young Sculptors, Fondazione Arnaldo Pomodoro, 밀라노
송은미술대전, 인사아트센터, 서울
작은미술관 - 국립현대미술관 주관, 대구학생문화센터, 대구
EHS Project 2006 : Emotion_Humanity_Seoul, 세종문화회관 미술관, 서울
2005 Winter Solstice IV : Standards & Shifts in Contemporary Art, The Studio : An Alternative Space for Contemporary Art, 뉴욕
Scene of Reflection 11, 이화여자대학교 미술관, 서울
신진작가발언전, 토포하우스, 서울
Fragments, Todmodern Mills Heritage Museum and Art Centre, 토론토
21세기 지성과 감성전, 세종문화회관 미술관, 서울
GIAF 2005: Light_Human_Gate, 세종문화회관 미술관, 서울
2002 Midwest Ticket, Gallery 119, 시카고
MFA Thesis Exhibition, University of Iowa Museum of Art, 아이오와
Topeka Competition 24, Alice C. Sabatini Gallery, 캔사스
KAF 2002 : Euyoung Hong, 예술의 전당, 서울

첨부파일

A Study of the Space of Han Pyeong

합판, 오브제, 우레탄페인트

180x180x180cm

2016년

A Study of the Space of Han Pyeong (2016) explores the concept of space from a new perspective, particularly looking at the complex relationship between dwelling and space in rapidly changing conditions of urban space. The fragile structure of space is managed by a completely controlled spatial system through the balance and tension of different objects. A Study of the Space of Han Pyeong (2016)은 한 평의 공간 위로 여러 종류의 오브제 및 건축 자재들이 쌓여지면서 위태로운 균형과 긴장감을 만들어낸다. 대부분의 오브제들은 유리, 플라스틱, 스티로폼 등 깨지기 쉽고 가벼운 것들로 구성되어있다. 현대사회에서 공간이 갖는 의미, 공간 점유에 대한 욕망과 긴장, 좌절 등을 입체작업을 통해서 발전시켜 보았다. 특히, 극심하게 변하는 또는 변화를 강요하는 한국의 도시공간을 주목하고 개발과 확장이라는 개념과 관련하여 한 평이라는 공간이 갖는 사회적 정치적 의미를 생각해 본 작업이다.

첨부파일

(Un)balanced

알루미늄판넬, 오브제

210x210x60cm

2016년

In this work, different objects are placed at each end to make a slight unbalance on the plates. (Un)balanced (2016) explores the changing meaning and function of objects in particular relation to the system of value in the regime of capitalism. (Un)balanced(2016)는 알루미늄 재질의 판재와 파이프를 이용하여 저울과 같이 가운데 고정된 축을 중심으로 양쪽 무게차이에 따라서 끝이 올라가고 내려가도록 제작이 되었다. 이 작품에서는 사물의 변화하는 의미와 기능 그리고 그것들이 마주하게 되는 자본주의 체제 하의 가치체계와의 관계를 새로운 관점에서 확장시켜 보았다.

첨부파일

Spatial Construction of Ephemerality

시스템비계, 오브제, 합판, 가림막

243 x 152 x 300 cm

2016년

By looking at the contradictory relationship between expansionary construction and destruction, between stability and fragility, and between settlement and displacement in the process of urbanization, it focuses on the changes of the meaning and function of space in the system of capitalism. 건축현장에서 쓰이는 시스템비계와 합판, 오브제 등을 사용하여 한 평 남짓한 공간을 구축하였다. 비계라는 공간구조는 건축과정에서 일을 할 수 있는 공간을 일시적으로 제공하는 기능을 하고 있다. 현대사회에서 주거공간이라는 개념이 이러한 일시성이라는 개념과 특수한 관계를 맺고 있는다는 점에 착안하여 이 작업을 발전시켰다.

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Installation

합판, 우레탄페인트

100x122cm (each)

2016년

Constructed Landscape explores and develops the perception of an urban landscape in South Korea, particularly looking at a uniformed colour pattern of rooftops in urban architectural spaces. In the metropolitan area of Seoul, houses and other buildings have been densely built. These green rooftops fill urban spaces and even completely cover the whole mountain. When we look at these houses and buildings from a distance, they create a new artificial landscape, transforming a mountain and cityscape into an assemblage of glossy green fragments. Constructed Landscape (2016)은 합판으로 제작되었고 옥상 방수액으로 쓰이는 페인트를 사용하였다. 이 작업은 오래된 집과 건물들이 밀집된 곳의 옥상을 먼 곳에서 우연히 바라보게 되면서 똑 같은 색의 옥상 방수액으로 마감된 건물들이 만들어내는 인위적이고 인공적 풍경을 작품으로 추상적으로 변형시켜 발전시켰다.

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Constructed Landscape

테이블, 유리병

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2016년

Constructed Landscape (2016) explores the shifting changes of urban landscape in the process of urban redevelopment in South Korea. This work is constructed using various types of green glass bottle, to create a mountain-like form on the table. These bottles were collected from different places in Seoul over a long period. Collected objects or products; all of them green; occupy and are arranged on the table, transforming it into a densely packed space. The objects, like glass bottles and outdated wooden tables, are considered low-value things, not only because they are mass-produced from cheap materials, but also because they are easily discarded or collected for recycling or reusing.

첨부파일

(Un)balancing

대형도로화분, 합판, 우레탄페인트

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2016년

(Un)balancing (2016) explores the relationship between space and power in the process of capitalist urbanization. This work is constructed by vertically stacking large street flower pots on two separate slanted platforms. The stacks of flower pots lean against each other to create a balance and the stacks do not collapse. This work explores the territory of an object, which is not identical with the space that is physically occupied by an object. Rather, it includes the socio-political action of the object, which affects its relations with its surroundings.

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Flower Pot Project

대형도로화분, 화초

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2013년

By expounding the problem of the street shop and its relation to the use of space in South Korea, Flower Pot Project (2013) concerns questions of the meaning and function of everyday objects, which can be a means of producing and transforming a space, particularly in the process of urbanization.

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Fragmented Space

합판, 오브제, 우레탄페인트

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2010-2011년

Fragmented space proposes a contradictory dynamic system of space, whereby a principle of the connection, movement and change of space can be actualized through the tension between the constructive and the destructive. It reveals a spatial continuum, which is operated by combining homogenizing despotic movement of space with reactive revolutionary movement of space.

첨부파일

Fragmented Space

합판, 우레탄페인트

300x300x200cm

2010년

My interest is in rediscovering the concept of space-which is inextricably intertwined with the space of everyday life and its relation to particular issues and phenomena, raised in the process of urbanization-from a different perspective, particularly through the concept of ‘fragmented space’ and visualized outcomes of it.

첨부파일

Fragmented Space

합판, 우레탄페인트

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2009년

Fragmented space, which includes objects and spaces in our surroundings, undergoes decolourization. This decolourized space or object does not merely indicate an emptied space or a deficiency. Non-decolourized objects generally employed in other sculptures and installations tend, relatively speaking, to focus our attention on the object itself. By contrast, fragmented space produced through the process of decolourization fails to fasten our eyes upon the object in space or the object itself; rather, it highlights the ‘relational dynamics of space’, which includes the surrounding territory of the object. This relational dynamics of space does not aim at a totalitarianistic visualization of space by monumentalizing the sculpture through the presentation of monochromic surfaces in a literal sense; instead it presents and realises the encounter, conflict and connection between the heterogeneous elements and the forces acting on them.

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Haesung Villa

합판, 오브제, 샷시

300x220x90cm

2009년

Dwelling space is a contested zone, composed of all different types of public and private, socio-cultural and political living spaces, in which complex human interactions take place and relations are both formed and re-formed.